Om du inte har bott under en sten de senaste åren så vet du att e-handeln är här för att stanna. Att kunna shoppa allt man behöver från sitt hem och få paketen levererade utanför dörren är en bekvämlighet vi idag ser som standard.
E-handel har gett nya möjligheter till företag som nu kan erbjuda sina varor och tjänster över hela världen utan att vara beroende av en fysisk plats.
Men som med allting skapar nya möjligheter även nya komplexa utmaningar. Att ha en fungerande logistikkedja på plats är en extremt viktig del för e-handelsföretag att smidigt kunna sköta sina ordrar och samtidigt kunna uppnå en lönsam tillväxt.
I det här blogginlägget kommer vi att lista de vanligaste supply chain och logistik-komplexiteterna för e-handel och hur man löser dem för att uppnå lönsam tillväxt.
Logistikutmaningar
Du kan ha det bästa varumärket, de bästa marknadsföringskampanjerna och varumärkesambassadörerna, men utan en fungerande logistik kommer du snart att upptäcka att företaget inte kommer gå runt. Det som sker bakom kulisserna i varje e-handelsföretag avgör hur ditt företag presterar på scenen.
Customers expect fast deliveries
Kunder i dag förväntar sig snabba och bekväma leveransalternativ från E-handelsföretag. Med stora marknadsplatser som Amazon som erbjuder leverans samma dag har kunderna kommit att förvänta sig snabb och effektiv leverans av sina beställningar. Ett sätt för e-handelsföretag att uppfylla dessa förväntningar är att ha ett bra transportadministrations system (TA system) på plats, helst som en del av samma lösning som deras lagerhanteringssystem (WMS) för att säkerställa en smidig transaktion från beställning, till packning och leverans.
I det här blogginlägget kommer vi att utforska vikten av snabba leveranser för e-handelsföretag och vad man behöver tänka på för att implementera ett framgångsrikt lager- och leveranshanteringssystemoch hur detta optimerar din e-handelslogistik för att möta kundernas förväntningar på snabbhet och precision.
Enkla returer
Bekvämlighet är en av de största faktorerna till att e-handeln boomat så snabbt över de senaste åren. Att kunna erbjuda enkla returer är därför en viktig del för e-hanelsföretag.
Returhantering är en viktig process för e-handelsföretag eftersom den hjälper dem att hantera returer på ett effektivt sätt.
Ett returhanteringssystem kan förse e-handelsföretag med verktyg och funktioner som stöder de olika aspekterna av returhantering, t.ex. ett användarvänligt gränssnitt, integration med andra system, verktyg för att spåra och hantera returnerade produkter och ge stöd för att tillhandahålla kundservice.
Lagerdesign
Hur er lagerdesign och layout ser ut är viktigare än vad du kanske tror! Ett väl utformat och organiserat lager kan hjälpa ett företag att minska den tid och ansträngning som krävs för att uppfylla beställningar, vilket kan förbättra kundnöjdheten och minska fraktkostnaderna.
Å andra sidan kan ett dåligt utformat eller överfullt lager leda till ineffektivitet och ökade kostnader. Det är viktigt för e-handelsföretag att noggrant planera sina lagerbehov när de växer för att undvika dessa potentiella problem. Det är också viktigt att investera i IT-system som möjliggör tillväxt och framtida lagerverksamhet. Läs mer om hur IMI GO! kan hjälpa dig att skala din verksamhet effektivt i takt med att du växer.