Intro
Smart butikslogistik med mobiler och appar
Bakgrund
Användarvänlig och kostnadseffektiv lösning
Olavs första kontakt med IMIs lösning för butiksdrift inleddes 2016 när han arbetade med att bygga upp ett automatiserat centrallager i modebranschen. Även då utvecklades en användarvänlig och kostnadseffektiv molnlösning baserad på smartphones och appar – IMIs lösning för butiksdrift – som används för att snabbt rapportera in avvikelser och fel. Det samarbetet blev en stor framgång och grunden till IMIs lösning för butiksdrift – som ursprungligen utvecklades för Plantagen, men kan enkelt implementerats hos flera andra kunder i detaljhandeln oberoende av affärsystem.
Utmaningarna
Användarvänlighet, enkelhet och effektivitet
En stor utmaning i detaljhandeln är att ge butiksmedarbetarna ett enkelt, användarvänligt men samtidigt ett tillräckligt robust, brett och kostnadseffektivt IT-stöd. I en bransch som präglas av stora säsongsvariationer är användarvänlighet och enkelhet särskilt viktigt, eftersom många medarbetare anlitas för att jobba extra i samband med försäljningstoppar, exempelvis på våren och inför jul och nyår.
– Det gäller att vi som arbetar med IT hjälper våra medarbetare ut i verksamheten att leverera värde, och att vi gör det under kundens hela resa, före, under och efter köpet. Risken är annars att kunden börjar med fågelskådning, cykling eller något annat, säger han med ett leende.