IMI SUPPLY CHAIN SOLUTIONS

Plantasjen: Smart butikslogistik med mobiler och appar

Intro

Smart butikslogistik med mobiler och appar

Trädgårdskedjan Plantagen har cirka 2 400 anställda, men nästan alla saknar ett eget skrivbord eftersom de arbetar ute i frontlinjen i någon av företagets drygt 120 butiker runtom i Norge, Sverige och Finland. Detta faktum fick Plantagen att göra en översyn över vilket IT-stöd som de tvåtusen butiksmedarbetarna har störst nytta av i sitt arbete. Resultatet blev en genial lösning – Agrippa Retail – som utvecklats i samarbete med IMI Agrippa Solutions.

– Nu har vi byggt en helt mobil lösning av smartphones och appar som kommunicerar via butikens ordinarie nätverk. Syftet är att personal ska ha de verktyg som behövs för att kunna göra sitt jobb så bra som möjligt och leverera en kundservice av högsta klass. Moderna mobiltelefoner är kraftfulla hjälpmedel som kan användas även för att scanna, filma, fotografera och skriva ut, säger Olav och menar att dagens smartphones är betydligt bättre än de handdatorer som ofta används i butiker.

Bakgrund

Användarvänlig och kostnadseffektiv lösning

Olavs första kontakt med IMI Agrippa Solutions inleddes 2016 när han arbetade med att bygga upp ett automatiserat centrallager i modebranschen. Även då utvecklades en användarvänlig och kostnadseffektiv molnlösning baserad på smartphones och appar – Agrippa Improvements – som används för att snabbt rapportera in avvikelser och fel. Det samarbetet blev en stor framgång och grunden till Agrippa Retail – som ursprungligen utvecklades för Plantagen, men kan enkelt implementerats hos flera andra kunder i detaljhandeln oberoende av affärsystem.

Syftet är att personal ska ha de verktyg som behövs för att kunna göra sitt jobb så bra som möjligt och leverera en kundservice av högsta klass.
Olav Fyldeng
CIO Plantasjen

Utmaningarna

Användarvänlighet, enkelhet och effektivitet

En stor utmaning i detaljhandeln är att ge butiksmedarbetarna ett enkelt, användarvänligt men samtidigt ett tillräckligt robust, brett och kostnadseffektivt IT-stöd. I en bransch som präglas av stora säsongsvariationer är användarvänlighet och enkelhet särskilt viktigt, eftersom många medarbetare anlitas för att jobba extra i samband med försäljningstoppar, exempelvis på våren och inför jul och nyår.

– Det gäller att vi som arbetar med IT hjälper våra medarbetare ut i verksamheten att leverera värde, och att vi gör det under kundens hela resa, före, under och efter köpet. Risken är annars att kunden börjar med fågelskådning, cykling eller något annat, säger han med ett leende.

Lösningen

Gemensam utveckling

2019 började Agrippa Solutions att utveckla den smarta butikslösningen tillsammans med Olav och hans team.

– Resultatet av vårt samarbete är en fantastisk lösning som butikspersonalen använder för att ta emot varor, inventera, hitta produkter, se kampanjer, söka produktinformation, lägga order, hantera incidenter och mycket annat, säger Olav.

De cirka femtonhundra mobiltelefonerna som hittills har skickats ut till Plantagens anställda är nu bestyckade med mjukvaran Agrippa Retail, en molnbaserad lösning som hanterar och underlättar mängder av aktiviteter i butik.

– Det finns många företag som utvecklar appar. Det som skiljer Agrippa från andra är att de har en unik förståelse för processer, logistik och affärssystem. De som kommer från app-sidan förstår inte tillräckligt de bakomliggande processerna, utan fokuserar mer på ett snyggt interface, konstaterar Olav och framhåller att Agrippa Retail är en lösning där design och användarvänlighet kombineras med genomtänkta processer och funktionalitet av högsta klass.

Plantagens olika IT-system har hittills haft sina egna användargränssnitt och dessutom överlappande funktionalitet. Här har även en konsolidering av systemen påbörjats, med stor positiv effekt på IT-kostnaderna.

– De innovativa och duktiga människorna på Agrippa har i samarbete med oss utvecklat en lösning som innebär att vi har kunnat ta bort 4 av 6 interface och samlat detta på en plattform, och så småningom ska vi även konsolidera de två sista systemen. Många system kan slås ihop för de har en liknande funktionalitet, säger Olav och deklarerar stolt att han reducerat den egna budgeten från 84 till 59 miljoner på två år genom att konsolidera och ta bort system.

Vill du lära dig mer om Agrippa Solutions?

Resultatet

Plantagen har fått en användarvänlig, skalbar och kostnadseffektiv IT-lösning som hjälper medarbetarna att enkelt hantera mängder av processer och aktiviteter i butik. Dessutom har andra system kunnat avvecklas vilket har lett till en stor kostnadsbesparing. Lösningen har totalt sett resulterat i en bättre kundservice, effektivare butikslogistik, ökad försäljning och lägre kostnader.

Fördelarna

Allt samlat på ett ställe

  • Kostnadseffektiv och användarvänlig lösning baserad på smartphones, appar och ordinarie nätverk.
  • Förenklad kundservice och logistik i butik – exempelvis placera produkter, lokalisera produkter, inventera, färdigställa order, plock och pack m.m.
  • Bred funktionalitet för mängder av processer och aktiviteter.
  • Stöd för att skanna, filma, fota och skriva ut olika typer av etiketter.
  • Informera anställda om kampanjer vi mobilen

Några av IMI's kunder