Gemensamt för lagerförande företag med stora lager är att man har likartade utmaningar när det kommer till att sänka lagervärdet. Till dessa hör svårigheten att optimera lagernivåer och kundservice, och att det ibland råder lagerbrist varvat med för höga lagernivåer när försäljningen viker och efterfrågemönster förändras.
Många företag har också problem med bristande lagerkontroll där följden kan bli att oönskat mycket kapital binds i för stora lager. Det här är utmaningar som inte blivit mindre de senaste åren som en följd av pandemin, komponentbrist och störningar i globala leveranskedjor.
”Vi måste ju ha tillräckligt höga lagernivåer för att inte tappa i försäljning och göra våra kunder missnöjda!” När konkurrensen är tuff och kundkraven hårda kan det vara lätt att resonera så. Problemet är att det kan leda till oönskade konsekvenser som höga kostnader för att lagerföra varor samt att kapital binds upp och påverkar kassaflödet negativt. Det här är något som många e-handelsföretag känner igen.
Sänkta lagervärden, frigjort kapital, förbättrad lönsamhet och en hög kundservicenivå står högt på agendan hos många företagsledningar. Är det en omöjlig ekvation? Svaret är nej men för att lyckas krävs det både en långsiktig strategi och ett bra systemstöd.