Intro
En enkel och effektiv helhetslösning för avvikelserapportering och ständiga förbättringar
Input för verksamhetsutveckling
Alla produktionsavvikelser och avvikelser inom områden som städning, byggteknik, varumottagning, IT, hälsa, miljö och säkerhet samt avvikelser i lagerautomation rapporteras i Agrippa Improvements.
Samtliga rapporterade avvikelser och skador skickas per automatik till rätt person för bedömning och åtgärdande. Avvikelserna kan vara av många olika slag, exempelvis felaktiga eller skadade leveranser, temperaturavvikelser eller en lastport eller truck som behöver service.
– Största nyttan med systemet är att det har blivit så enkelt för personalen att registrera avvikelser, vilket i sin tur gör att stora mängder data kan samlas in, analyseras och ge oss input för vår interna verksamhetsutveckling och våra dialoger med olika leverantörer.
Agrippa Improvements används av all ASKO-personal som arbetar med varuhantering. Från mottagning av varor till dess att varorna är ute hos kunderna. Till och med koncernens chaufförer använder systemet som en app i sin mobiltelefon. Med hjälp av appen kan alla avvikelser och skador som rör drift, hälsa, miljö och säkerhet registreras enkelt och snabbt.
Nära utvecklingssamarbete
ASKOs och Agrippa Solutions samarbete påbörjades redan 2014 i samband med byggnationen av ASKOs centrallager för kylvaror i Vestby, Akershus. Det egna bygg- och fastighetsbolaget ASKO Bygg hade då behov av ett system där mängder av planerade aktiviteter kunde samlas och följas under den treåriga byggperioden. Det blev startskottet för utvecklingen av Agrippa Improvements – ett system som 2021 rullades ut i ASKOs samtliga regionala dotterbolag och som även används av flera andra marknadsledande företag, bland annat Europris, Haugen-Gruppen och 4Service
– Under ett år registrerar våra medarbetare cirka 36 000 händelser i systemet. Målsättningen framöver är att vi tillsammans med Agrippa ska bli ännu bättre på att använda all data för att göra djupare analyser till grund för förbättringsarbetet, säger Grethe och framhåller att samarbetet med Agrippa Solutions personal fungera väldigt bra.
– Eftersom Agrippa är ett förhållandevis litet företag så är det korta beslutsvägar och lätt för oss att ha en regelbunden kontakt. Vi har bra dialoger, snabba processer och jobbar tätt tillsammans kring utvecklingen av systemet.