De 10 KPI:erna för ökad E-handelslagerprestanda: En guide för logistikchefer

Introduktion 

E-handeln växer som aldrig förr och med detta har lagerhanteringen blivit en viktigt del av e-handelns logistikkedja. För att kunna möta kundernas förväntningar och förbli konkurrenskraftiga är det extremt viktigt för e-handelsföretag att deras lagerhantering presterar på topp. 

I den här bloggposten kommer vi utforska de 10 viktigaste KPI:erna för att optimera e-handelslager och hur logistikchefer kan använda dessa för att förbättra sin lagerhantering. 

Vikten av E-handelslagerverksamhet 

När det gäller e-handelslager så måste man kunna hantera en större mängd ordrar med ett större utbud av produkter och mycket kortare leveranstider. Dessa utmaningar kräver att lagerverksamheten för e-handel fungerar på en hög nivå av effektivitet, noggrannhet och kostnadseffektivitet. Just därför är det viktigt att mäta och förbättra e-handelslagrets prestanda för att kunna möta kundernas krav och förbli konkurrenskraftiga. 

Complete-Hierarchy-of-Logistics-Metricstarget

Utmaningen med KPI:er och E-handelslager 

Logistikcheferna kan ofta drunkna i KPI:er. Det kan vara svårt att välja rätt och det är lätt att fastna i att analysera data som inte är relevant för organisationen. Dessutom är det vanligt att e-handelslager förlitar sig på manuella processer, vilket kan göra det svårt att analysera data på ett korrekt sätt. 

För att övervinna dessa utmaningar måste logistikansvariga skapa ett ramverk som utvärderar e-handelslagrens prestanda genom att fokusera på koncisa, målinriktade KPI:er. 

De 10 KPI:erna för att optimera E-handelslager 

Enligt en rapport från Gartner är de 10 mest betydande och effektiva KPI:erna för e-handelslager uppdelade i tre kategorier: precision, effektivitet och kostnad. 

  • Orderprecision: Procentandelen av beställningar som levereras utan fel. 
  • Lagerprecision: Procentandelen av lagret som spåras och hanteras korrekt. 
  • Orderhastighet: Procentandelen av beställningar som levereras utan fel, i tid och med rätt produkt. (Läs mer om orderhanteringssystem)
  • Beställningscykeltid: Tiden det tar från när en beställning görs tills den skickas. 
  • Ledtid för beställning: Tiden det tar från när en beställning görs tills den levereras till kunden. 
  • Kapacitetsanvändning: Procentandelen av lagerkapaciteten som används. 
  • Plock- och packtid: Tiden det tar att plocka och packa en beställning. 
  • Beställningsutfyllnadsgrad: Procentandelen av beställningar som fylls från tillgängligt lager. 
  • Kostnad per order: Kostnaden för att uppfylla en beställning. 
  • Kostnad per orderrad: Kostnaden för varje orderrad i en beställning. 

Varför är dessa KPI:er viktiga? 

Dessa KPI:er ger insikter om noggrannhet, effektivitet och kostnadseffektivitet, så att de kan hjälpa företag att identifiera förbättringsområden och vidta åtgärder vid behov. Om man till exempel förbättrar orderprecisionen kan man minska antalet returer och öka kundnöjdheten. På samma sätt kan minskad beställningstid och ledtid leda till snabbare leveranser och nöjdare kunder. 

Sammanfattning 

De 10 KPI:erna för e-handelslagers prestanda är avgörande för att uppfylla kundernas förväntningar, förbli konkurrenskraftig och förbättra e-handelsföretag. Genom att fokusera på dem kan ni identifiera förbättringsområden och göra korrigeringar där det behövs. Genom att implementera ett ramverk för att utvärdera e-handelslagrets prestanda kan ni effektivisera er verksamhet, öka noggrannheten, förbättra effektiviteten och minska kostnaderna, vilket i slutändan kan leda till ett mer framgångsrikt e-handelsföretag. 

Om du vill läsa mer djupgående om de 10 KPI:erna för e-handelslagerprestanda kan du ladda ner Gartners-rapport här

Några av IMI's kunder