Företag med lager och distribution som kärnverksamhet har ställts inför många utmaningar de senaste åren. Det gäller också många andra företag verksamma i olika led av långa och komplexa leverans- och försörjningskedjor. Supply Chain Management är ett område som utvecklats snabbt och där det finns ett flertal starka trender som också har koppling till lagerstyrning och inköpsplanering. Vilka är då dessa trender, och hur påverkar de våra kunder som digitaliserat och automatiserat lager- och inköpsprocesserna med IMI SOLO?
En allt bredare användning av artificiell Intelligens (AI) och en allt snabbare digital transformation har av många experter betecknats som ett mycket viktigt innovationssteg inom supply chain. Konsultföretaget Gartner har i en trendrapport rankat AI som den i dagsläget viktigaste supply chain-trenden. Deras analyser visar att AI kommer att få mycket stor affärspåverkan när IT-tekniken utnyttjas på ett effektivt sätt. Samtidigt menar Gartner att det är viktigt att hitta en bra balans mellan den nya teknikens möjligheter och ett företags behov. Det som är bra för ett företag behöver inte ha samma betydelse i ett annat företag! Det är därför viktigt med en bra förståelse för den verkliga affärseffekten av AI och på ett bra sätta balansera krav på tillväxt och effektivare processer med förmågan hos den egna organisationen att ta till sig tekniken.
Vår tidiga satsning på att integrera AI i IMI SOLO var helt rätt
Det är fler experter än Gartner som anser att AI under 2023 intagit en tätposition inom supply chain som verktyg för att driva tillväxt, effektivisera lagerstyrning och optimera inköpsprocesser. Det finns flera anledningar till att AI fått så snabb spridning. Även om det under 2023 inte blev någon djup lågkonjunktur så var det ett år då många olika faktorer, som fortsatta krig och volatila inflationsnivåer, bidrog till en ansträngd global ekonomi. För lagerhållande företag har det inneburit fortsatta utmaningar som ökar behovet av att ta steget över från manuella rutiner till en digitalisering av lagerstyrnings- och inköpsprocesserna.
AI har här en viktig roll genom de möjligheter tekniken ger att ersätta tungrodda manuella rutiner, och personligt tyckande vid beslutsfattandet, med ett automatisk och datadrivet beslutsfattande. Ett område där AI ger stora fördelar är vid efterfrågeprognoser. I kombination med maskininlärning (Machine Learning, ML) och användning av algoritmer får man en automatisering av efterfrågeprognoser som annars kräver oerhört mycket manuellt arbete.
Det var 2020 som satsningen på att integrera AI som en del av IMI SOLO inleddes tillsammans med Chalmers tekniska högskola. Då var AI inte den starka trend inom supply chain som den är idag, men vi hade en stark tro på att tekniken skulle få stor betydelse. AI och ML klarar av att processa stora mängder data, hitta mönster och lära sig av historiska data mycket snabbare och effektivare än vad människor klarar av.
Vi fortsätter att vässa AI som verktyg
IMI SOLO har sedan många år haft statistiska modeller som förenklar arbetet med efterfrågeprognoser. Genom att integrera AI kan IMI SOLO på egen hand förbättra sina algoritmer och vässa resultaten ytterligare. Det är också det som är så oerhört viktigt för många företag när tiderna är oroliga och efterfrågesvängningarna stora och kommer snabbt!
AI som en del av IMI SOLO kommer även framöver att vara ett viktigt och prioriterat satsningsområde. Vi ser många möjligheter att vässa AI som verktyg. Några exempel är att det kan komma att finnas olika AI/ML-modeller som automatiskt tilldelas olika artikeltyper exempelvis högfrekventa artiklar, lågfrekventa, säsongsartiklar och nya artiklar. Mängden data som AI processar kan också komma att utökas med olika online-data som väderprognoser, börsindex och sociala medier. För alla företag som idag har digitaliserat med IMI SOLO möjliggör det alltmer exakta prognoser samt även extrapolerade prognoser som sträcker sig längre fram i tiden än vad som tidigare varit möjligt!