Elon's framgångssaga

Elon Group gör stora besparingar med innovativa lösningar från IMI

Elon finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. Elon är numera både Sveriges och Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror, med över 400 butiker bara i Sverige.

Markus Luthman Elon
Med lösningarna från IMI får vi all fraktrelaterad information tillgänglig på ett ställe. Här kan vi följa upp samtliga transportkostnader ned på butiks-, order-, artikel- och kundnivå samt även använda standardrapporter på kund- och artikelnivå för Cost To Serve-analyser
Markus Luthman
Logistikutvecklare, Elon Group AB

Elons första lösningar för avancerad fraktanalys

Elon Group AB beräknar att minska sina fraktkostnader med 3–5% tack vare IMI’s molnbaserade lösningar för fraktanalys och kostnadskontroll. – Vi räknar med betydliga besparingar under året på investeringen, kontroll över transportkostnaderna ger oss direkta pengar i kassan, säger logistikutvecklaren Markus Luthman.

Lösningen från IMI är Elons första heldigitaliserade lösning för fraktanalys och kostnadskontroll. På sitt tidigare jobb hos Elektroskandia var Luthman projektansvarig när företaget bytte existerande TA-system och fakturakontrollsystem. Här fick han kunskap om IMI och elektrogrossistens positiva erfarenheter av deras lösningar. – Det tog inte lång tid att motivera så att vi valde samma lösning hos Elon.

Luthman har närmare 15 års erfarenhet inom Supply Chain Management och Operational Excellence från företag som Ericsson, Volvo och Elektroskandia.

Elon är Sveriges ledande kedja av hemprodukter med över 300 butiker sprida över hela landet. Elon
Group omsätter flera miljarder per år och säljer allt från vitvaror, hushållsapparater, personvårdsprodukter och belysning till luftvärmepumpar. I Norge har Elon 50 butiker. Utöver direktförsäljningen är kedjan framgångsrik
med sina e-handelslösningar.

Från fakturakontroll till finansiell översikt

– Med lösningarna från IMI får vi all fraktrelaterad information tillgänglig på ett ställe. Här kan vi följa upp samtliga transportkostnader ned på butiks-, order-, artikel- och kundnivå. Samtidigt har månadsavslut blivit väsentligt enklare för oss eftersom IMI automatiskt allokerar kostnaderna till rätt avdelning/butik och synliggör vad vi behöver avsätta för fraktkostnader beroende på våra bokningar, säger Luthman, som är stolt när han berättar om lösningen.

– Alla system är tillgängliga i molnet och ger Elon ökad precision i lönsamhetsanalysen på produkt och kundnivå, säger Øistein Solberg, Senior Sales Executive på IMI. – För Elon betyder det att man kan minska tidsåtgången för sin frakthantering.

Problem med att kontrollera fraktkostnaderna

– Innan vi skaffade IMI’s lösning hade vi utmaningar kring att förstå och kontrollera våra årliga fraktkostnader. Klarar vi att minska dessa med 3–5 procent innebär det betydliga besparingar, som vi istället kan lägga till nettoinkomsten, säger Luthman. I övergången till den nya lösningen var det viktigt att förstå våra fraktkostnader. Förståelsen kan nu åstadkommas enklare och med bättre precision. Hittills har lösningen levt upp till
våra förväntningar. Den är användarvänlig och har mycket bra funktionalitet. IMI’s supportteam svarar an snabbt och är både lösningsorienterande och lyhörda för våra behov och önskningar.

”Lösningen från IMI är vår första helt digitaliserade lösning för fraktanalys och kostnadskontroll,” säger Markus, här tillsammans med Øistein i bild.

Mörkertal

Vi hade klart för oss att det fanns mörkertal när det gäller våra fraktkostnader. Med min mångåriga logistikbakgrund har jag noterat att det är ett fåtal företag som tar tag i sina transportkostnader. För många är det en välbevarad hemlighet att dessa utgör en av de största utgiftsposterna. Mörkertalet blir påtagligt när man förhandlar avtal med transportörer och vi inte har system som klarar att hantera dessa i vardagen. Här har samarbetet med IMI förenklat kontrollen över våra transportkostnader. IMI’s metod att arbeta nära oss som kund gör det möjligt för oss att komma med råd och vinkar när IMI utvecklar ny funktionalitet. IMI har bland annat lättanvända moduler för
avvikelsehantering, vilket ger analyser som vidareförmedlas till våra transportörer.

Lika mycket ett finans- som ett logistiksystem

Elons ledning såg snabbt behovet av bättre kontroll och översikt över fraktkostnaderna och det
är bakgrunden till att vi kontaktade IMI, säger Luthman. Han menar att lösningen från IMI i lika stor grad omfattar allt från produkt- till kundlönsamhet. Vi har nu full kontroll på hur ofta varor levereras till våra butiker, något som kan bidra till större lokal lönsamhet.

Kontroll på alla transporter

För Elon är det avgörande att ha kontroll på alla transporter och hela tiden veta hur kostnaderna fördelas. Här är IMI’s lösning ett viktigt verktyg för att kunna se hur transportörerna efterlever sina transportavtal. – Vi behöver veta hur kostnaderna fördelas så att vi undviker oförsedda händelser. Vi förväntar oss att systemet skapar god kontroll och förbättrar våra fraktrutiner, både med hänsyn till hur fraktkostnaderna fördelas och hur transportörerna efterlever våra gemensamma avtal, säger Luthman. Han tillägger att Elon dagligen har 45 transportavgångar från centrallagret i Örebro till samtliga nordiska länder. Det innebär 1000 dagliga transporter.

Stort inflytande

Vad innebär det för Elon att ha ett professionellt förhållande till fraktkostnaderna? – Vi förstår våra fraktkostnader på ett helt annat sätt än tidigare. Det ger oss större kunskap om fördelningen av interna kostnader, samtidigt som vi får en långt bättre faktabaserad dialog med transportörerna. Det gör att vi kan identifiera och eliminera olönsamma processer och felaktigheter, säger Luthman. Han berättar att Elon arbetar med viktiga nyckeltal, mot sina transportörer. – Ett av nyckeltalen är informationen vi får från IMI. Lösningen är ett viktigt komplement till vårt ekonomisystem. Nu vet vi vilka varor som sänds till våra butiker och utifrån detta kan vi beräkna den faktiska kostnaden för dessa transporter, något som ger oss mycket bra kontroll. Vi fortsätter att vidareutveckla det goda samarbetet med IMI. Företagets marknadsorienterade kundfilosofi, där kunderna är en viktig del av utvecklingsteamet för nya system, ger en win-win -situation för alla parter, säger han avslutningsvis.

Some of the brands relying on IMI

IMI Supply Chain Solutions

Logistics delivered.

IMI achieves ISO 27001:2022 certification

Ett ISO 27001:2022-certifierat företag.