Otto Olsen
Problemet
Lösningen
Det enkla är ofta det bästa. Are Saga berättar att de valde att driva inköpsprojektet på egen hand och etablerade en intern arbetsgrupp som utvärderade tre olika system. Mottot för projektet var ”det enkla är ofta det bästa”. Systemet skulle därför ha ett användargränssnitt som var lätt att både förstå och använda, utöver att det skulle ge Otto Olsen snabba resultat inom servicegrad och lagerminskning med mindre inkurans. Och naturligtvis skulle investeringen ha en snabb återbetalningstakt.
Under hösten 2018 föll valet på Solo – ett specialsystem för prognostisering och varuflöden som har utvecklats av svenska PromoSoft i nära samarbete med både inköpare och Lunds tekniska högskola.
– Det var just enkelheten i systemet som vi föll för, säger Saga. Det är lätt att förstå, det du ser är det du läser och du behöver inte hantera några krångliga formler.
Systemet beräknar prognoser för kommande försäljning och tar hänsyn till både säsongsvariationer och kampanjer. Prognoserna används till orderförslag, som sorteras per leverantör och presenteras på ett sätt som är enkelt och rationellt för inköparna att jobba med.
– Enkelheten innebär att man frigör kapacitet till att jobba strategiskt och inte nere på artikelnivå, fortsätter Are Saga.