Ellos Group sparar kostnader och får nya insikter med IMI's molnbaserade logistiklösning
Med 5 miljoner försändelser årligen behövde e-handelsjätten Ellos Group ett robust och smidigt system för att optimera logistiken. Valet föll på det helt automatiserade och molnbaserade IMI.”De hjälper oss med kostnadsbesparingar och ger oss helt nya insikter”, säger Josefine Motten Wernerby, logistikcontroller på Ellos Group.
”Har varit väldigt tidskrävande för oss”
Ett sådant maskineri ställer enormt höga krav på logistiken, och en hel del handpåläggning för att siffrorna ska bli rätt.
”Vår verksamhet är ganska personalberoende eftersom vi hanterar extremt stora fakturamängder inom logistiken. Tidigare har det mesta gjorts manuellt, och eftersom det är väldigt viktigt att allt blir rätt har det i sin tur varit väldigt tidskrävande”, berättar Josefine Motten Wernerby.
För ett par år sedan började Ellos Group därför leta efter en smidigare lösning och kom då i kontakt med IMI. Ett svenskt mjukvaruföretag som med hjälp av avancerade algoritmer och maskininlärning analyserar avvikelser i ett företags logistikkedja.
Tack vare IMI’s system kan företag få stenkoll på transportkostnaderna och direkt upptäcka eventuella ”läckor”, som i slutändan kan innebära försämrade marginaler.
”Vi har de senaste åren sett stora förändringar i vårt distributionsbehov och har till exempel ökat antalet transportörer som vi samarbetar med väldigt mycket. I kombination med ökade transportkostnader på grund av omvärldsläget, har det blivit allt viktigare för oss att förstå vårt fraktnetto och kontrollera utgifterna”, säger Josefine Motten Wernerby.
Källa: Läs artikeln från Ehandel.