27713596-stor-automatiserad-lager-logistik-centrum-for-de-leverans-och-lagring-av-varor-ai-genererad-gratis-fotona

Behovet av effektivisering: Jakten på ett nytt system

Så hjälpte vi Släpis

Butikspåfyllningen tog väldigt lång tid, så vi började leta efter ett system som kunde effektivisera den arbetsuppgiften. Vårt primära mål var att minska den tid som spenderades på denna uppgift, men vi ville också öka lagertillgängligheten.” – Jannie Eklund, inköpare

Bakgrund: Släpis och deras utmaningar

Släpis har, sedan de grundades i mitten på 60-talet, växt stadigt och kommit att bli ledande i Sverige på reservdelar till lastbilar och släpvagnar.

Verksamheten bygger på dels ett stort centrallager i Ängelholm, dels ett antal butiker – eller depåer, som de också kallas – ute i landet. Centrallagret står för påfyllning av butikerna. Tidigare låg huvudkontoret i Stockholm, men detta flyttades sedermera till Ängelholm, vilket var praktiskt då närheten ökade till de europeiska leverantörerna.

Jannie Eklund arbetar som inköpare på Släpis sedan flera år, och hon berättar att logistiken med centrallagret och de olika butikerna till slut blev alltför tidsödande.

– Butikspåfyllningen tog väldigt lång tid, så vi började leta efter ett system som kunde effektivisera den arbetsuppgiften. Vårt primära mål var att minska tidsåtgången för uppgiften, men vi ville också öka produkttillgängligheten genom att på ett så enkelt sätt som möjligt få fram vilka produkter som behövdes var, när, och i vilken kvantitet.

Top-down,View:,In,Warehouse,People,Working,,Forklift,Truck,Operator,Lifts

Lösningen: Implementeringen av IMIs inköpsplanering

Man tog in offerter från olika leverantörer för lagerstyrningssystem, där kravet var att de skulle kunna hantera problematiken med ett centrallager och lokala butiker. Efter att ha utvärderat ett antal olika leverantörer gjordes bedömningen att IMIs inköpsplanering var den lösning som på bästa sätt kunde hantera den aktuella problematiken.

-Inköpsplanering från IMI hjälper oss att räkna fram beställningspunkter och kvantitet. Vi matar in ett fåtal parametrar i systemet, och baserat på det beräknar IMIs inköpsplanering den optimala lagerhållningen. Med hjälp av inköpsplanering från IMI har vi fått en bredare bild än vi fick med det tidigare affärssystemet, bland annat tack vare att historiken går längre tillbaka. Tidigare kunde vi bara se totalsumma/produkt; nu kan vi istället se försäljning/månad för ett helt år tillbaka. Överskådligheten är något jag tycker är kännetecknande för IMIs inköpsplanering. Och trots att det är ett avancerat system, så var det väldigt enkelt att lära sig.

Ulkokuva2_Varisto_2019_2
  • Långsam butikspåfyllning: Processen tog för mycket tid.
  • Behov av effektivisering: Behov av ett system för att effektivisera påfyllningsprocessen.
  • Ineffektiv logistik: Centrallagrets hantering av påfyllning till butikerna blev tidsödande.
  • Utmaning med lagerhantering: Svårigheter att enkelt fastställa vilka produkter som behövdes var, när och i vilken kvantitet.

VÄRDET SOM IMIs INKÖPSPLANERING TILLFÖR

Målet att minska arbetstiden som ägnades åt att hantera butikspåfyllningen är nått med råge. På senare tid har man även börjat göra externa inköp i IMIs inköpsplanering och även där märks tydliga förbättringar i form av minskad arbetstid.

– Nu är vi ju flera som jobbar med inköp, men för egen del skulle jag uppskatta att jag har sparat ca 45 minuter per dag. Det kan låta obetydligt, men slår vi ut det på en månad, så blir det tydligare. Ca 15 timmar varje månad kan jag nu lägga på annat, eftersom IMIs inköpsplanering gör jobbet åt mig. Tänk då på vad tidsbesparingen blir på ett år! Inköpsplanering från IMI har definitivt hjälpt oss att spara tid.

Fördelarna med Inköpsplanering från IMI:

  • Minskat arbetstid för butikspåfyllning: Målet att minska arbetstiden för butikspåfyllning har uppnåtts med råge.
  • Förbättrad överskådlighet: Inköpsplanering från IMI erbjuder en bredare och mer detaljerad bild av lagerhållningen än det tidigare systemet.
  • Konkreta tidsbesparingar: Cirka 45 minuter sparas per dag för varje inköpare, vilket motsvarar cirka 15 timmar per månad.
  • Spara totalt 180 timmar per inköpare på 1 år: Frigör betydande resurser för andra uppgifter.
  • Optimal lagerhållning: IMIs inköpsplanering hjälper till att räkna fram beställningspunkter och kvantiteter baserat på ett fåtal parametrar.

Framgångsrika företag som använder IMIs robusta system

IMI Supply Chain Solutions

Logistics delivered.

IMI achieves ISO 27001:2022 certification

Ett ISO 27001:2022-certifierat företag.