Bakgrund: Släpis och deras utmaningar
Lösningen: Implementeringen av IMIs inköpsplanering
Man tog in offerter från olika leverantörer för lagerstyrningssystem, där kravet var att de skulle kunna hantera problematiken med ett centrallager och lokala butiker. Efter att ha utvärderat ett antal olika leverantörer gjordes bedömningen att IMIs inköpsplanering var den lösning som på bästa sätt kunde hantera den aktuella problematiken.
-Inköpsplanering från IMI hjälper oss att räkna fram beställningspunkter och kvantitet. Vi matar in ett fåtal parametrar i systemet, och baserat på det beräknar IMIs inköpsplanering den optimala lagerhållningen. Med hjälp av inköpsplanering från IMI har vi fått en bredare bild än vi fick med det tidigare affärssystemet, bland annat tack vare att historiken går längre tillbaka. Tidigare kunde vi bara se totalsumma/produkt; nu kan vi istället se försäljning/månad för ett helt år tillbaka. Överskådligheten är något jag tycker är kännetecknande för IMIs inköpsplanering. Och trots att det är ett avancerat system, så var det väldigt enkelt att lära sig.